Přehled seřízení karburátorů některých motocyklů Jawa
(z knihy Seřizování a opravy motocyklů JAWA, Jiří Dočkal, 1971)
Jawa 250, typ | Jawa 350, typ | |||||||||
559/02 | 559/04, 05, 06, 590/00 | 592/00 | Californian 590/05/04 | 354/06 | 360 | Californian 361/05/04 | Oilmaster 362/00/02 | |||
Karburátor Jikov - typ | 2926 SD-11b | 2926 SDb-2769 | 2926 SBD-2787 | 2926 SBD-16b | 2926 SBD-13b | 2926 SBD-17b | 2926 SBD-17b | 2926 SBDM-2774 | ||
Seřízení | pro záběh | hlavní tryska
tryska běhu naprázdno jehla (zářez shora) šroub seřízení běhu naprázdno |
96
50 3 1/2 |
92
50 2 1/4 |
80
50 2 1/4 |
96
50 3 1/2 |
98
50 4 1/2 |
96
50 4 1/4 |
96
50 4 1/4 |
102
60 2 1/4 |
po záběhu | hlavní tryska
tryska běhu naprázdno jehla (zářez shora) šroub seřízení běhu naprázdno |
96
50 2 1 |
92
50 1 1/2 |
80
50 1 1/2 |
96
50 2 3/4 |
98
50 3 3/4-1 |
96
50 3 1/2 |
96
50 3 1/2 |
102
60 1 1/2 |
převzato ze stránek Tomáše Leštínského
Karburátory motocyklu Jawa-ČZ 125, 175, 250 a 350 jsou v podstatě stejného druhu. Výjimkou je poslední provedení monoblokových karburátorů montovaných na motocykly Jawa-ČZ 250 a 350 cm3. Všechny karburátory jsou Čsl. výroby „PAL“ se šoupátkovým uzavíráním difusoru konstantního pruřezu. Šoupátko se ovládá lanovodem otočnou rukojetí pravého řídítka. Přívod paliva do víka plovákové komory je svislý. Směs při spouštění se obohacuje přeplavením, tj. zvýšením hladiny paliva v plovákové komoře přeplavovacím kolíkem a omezením přívodu vzduchu uzavírací clonu čističe vzduchu (Jawa-ČZ 125, 175) nebo pryžové spojky karburátoru a tlumiče sání (Jawa-ČZ 250, 350).
V tabulce uvádíme přehled karburátorů a jejich seřízení u seriových motocyklů.
Typ motoru |
Typ karburátoru |
Hlavní tryska |
Poloha jehly |
---|---|---|---|
Jawa-ČZ 125 |
2920 TŘ |
85 |
2. zářez shora |
Jawa-ČZ 175 |
2924 TŘ |
95—100 |
4. zářez shora |
Jawa-ČZ 250 |
2926 TŘ |
102 |
3/I |
Jawa-ČZ 350 |
2924 TŘ |
105 |
3/I |
Jawa-ČZ 250 — monoblokové provedení |
2926 s přírubou |
105 |
|
Jawa-ČZ 350 — monoblokové provedeni |
2924 s přírubou |
105 |
Ve sloupci „Poloha jehly“ určuje římská číslice polohu závlačky v otvoru
šoupátka, počítáme-li shora. Arabská číslice znamená otvor v jehle (počítáno
shora).
Popis karburátoru
Vzhledem k tomu, že na motocyklech Jawa-ČZ se karburátory zásadně konstrukčně neliší, popíšeme karburátor Jikov 2924 TR a tento popis doplníme popisem nového typu přírubového karburátoru montovaného na motocyklech Jawa-ČZ 250 a 350.
Karburátor Jikov 2924 TŘ je upevněn nasazením na
hrdlo, které je přišroubováno ke klikové skříni. Po nasunutí na hrdlo se
nasazená část karburátoru musí stáhnout třmenem.
Tento typ karburátoru má dvě hlavní části:
a) vlastni karburátor,
b) plovákovou komoru.
Čistič vzduchu je u motocyklů Jawa-ČZ 125, 175, 250 a 350 původního
provedení součástí karburátoru, u dalších typu Jawa ČZ 250 a 350 v horní části
speciálního tlumiče sání.
Přírubový karburátor PAL-Jikov se liší tím, že je upevněn k motorové
skříni a plováková komora je v odlitku karburátoru.
Přírubový karburátor - řez
Činnost karburátoru původního provedení
Palivo stéká spádem z nádrže motocyklu přívodním
potrubím do plovákové komory karburátoru. Hadička přívodního potrubí je nasazena
na vývodu víka plovákové komory. Víko plovákové komory se skládá z víka s
vývodem a z přeplavovacího košíku, odpruženého pružinou a zajišteného závlačkou.
Pod vývodem je zabroušené kuželové sedlo pro uzavírací jehlu plováku. Plovák je
navlečen na jehle a zajišten proti posuvu nahoru pojistkou nasazenou v drážce
jehly; anebo je na jehle osazení, takže horní část jehly má vetší průměr, nebo
je jehla spojena pevně s plovákem. Víko je upevněno k plovákové komoře dvěma
šrouby. Mezi víkem a plovákovou komorou je těsnění. Vnitřní uspořádání plovákové
komory má zajistit rovnoměrné udržování hladiny paliva v potřebné výši, což se
děje takto:
Je-li plováková komora bez paliva, je plovák s jehlou v dolní poloze a
kužel jehly je oddálen od kuželovitého sedla ve vývodu víka plovákové komory.
Otevřeme-li uzavírací kohout přívodu paliva, stéká palivo do plovákové komory a
vyplňuje její prostor. Zvyšováním hladiny je nadzdvihován plovák, který nadzvedá
uzavírací jehlu tak dlouho, až uzavře přívodní otvor. Při odběru paliva za běhu
motoru hladina klesá, tím se pootevře vstupní otvor a palivo se neustále
doplňuje.
Pro obohacení směsi při spouštení motoru je určen přeplavovací kolík.
Stisknutím se košík opře o horní plochu plováku a dalším stisknutím zatlačí
plovák do paliva, současně přestane jehla uzavírat přívodní otvor a přitékající
palivo zvýší hladinu v plovákové komoře. Výška hladiny v plovákové komoře je pro
každý typ karburátoru konstantní, stanovená na základě nejlepších provozních
výsledků a nemá se proto bezdůvodně měnit. Má velký vliv na spotřebu paliva. Při
abnormálním zvýšení hladiny může palivo přitékat do difusoru karburátoru trvale,
což se stává též při proražení plováku. Na výši hladiny mají vliv především tito
činitelé:
a) poloha jehly vzhledem k plováku,
b) váha plováku.
Palivo z plovákové komory prochází tryskou v upevňovacím šroubu,
opatřeném sítkovým čističem, do jehlové trysky zašroubované ve vložce
rozprašovace. Podtlakem vzniklým v klikové skříni při roztočení motoru se nasává
vzduch difusorem karburátoru. Proudem vzduchu a vzniklým podtlakem se vysává a
rozprašuje palivo z vývodu jehlové trysky. Přívod vzduchu je možno seřizovat
vysouváním šoupátka, ve kterém je jehla řídící množství přiváděného paliva.
Polohu jehly vzhledem k šoupátku a šroubu trysky lze seřídit prostrčením
závlačky otvory v šoupátku a jehle. U některých typů seřizuje se pojistkou v
drážce jehly. Správná poloha je určena výrobcem motocyklu a nedoporučuje se ji
měnit. Šoupátko je přitlačováno do uzavřené polohy pružinou opřenou o víko
šoupátkové komory, připevněné k tělesu karburátoru přesuvnou maticí. Proti
natáčení je šoupátko pojišteno šroubem v tělese karburátoru. Ovládá se lankem
procházejícím seřizovacím šroubem, jenž je pojištěn maticí a v jehož hlavě je
vybrání pro opěrku lanovodu. Protože je nutno, aby při běhu naprázdno
neuzavíralo šoupátko difusor docela, je možno základní polohu ustavit opřením
dorazového šroubu, pojišteného maticí, o šoupátko. Pro běh naprázdno jsou
vzduchové a palivové kanálky v tělese karburátoru a ve vložce rozprašovače.
Poměr smešování se seřizuje seřizovacím šroubem zajišteným proti
samovolnému otáčení vložením pružiny pod šroub. Karburátor je po nasazení na
hrdlo upevněn stažením třmenu šroubem.
Činnost přírubového monoblokového karburátoru PAL — Jikov
V zásadě pracuje nový typ karburátoru stejně jako karburátor původní. Pro názornost uvádíme tento karburátor rozložený na jednotlivé díly s příslušnými názvy. Upozorňujeme na umístění hlavní trysky, kterou lze vyjmout vyšroubováním po odejmutí víka plovákové komory. Tryska montovaná z boku je tryskou běhu naprázdno, kterou dřívější provedení karburátoru němelo.
Přírubový karburátor (rozebraný)
1 — karburátor 2926 s přírubou; |
Čistič vzduchu
Motocykly Jawa-ČZ 125 a 175 a původní Jawa-ČZ 250 a
350 mají čističe vzduchu normálního provedení skládající se z tělesa čističe, do
kterého jsou vložena síta. Prostor mezi síty je vyplněn drátěnou hubkou. Čistič
je upevněn na hrdle karburátoru. Vstupní otvor je opatřen víkem s výrezy
uzavíranými clonou.
U novějších typů Jawa-ČZ 125, 175, 250 a 350 je uspořádání čističe
vzduchu odlišné. U těchto typů je montován účinný tlumič sání, který je napojen
přímo na ústí sacího hrdla karburátoru.
Tlumič sání je umístěn v prostoru zadního krytu pod sedlem. Čistič
vzduchu je u těchto typů umístěn v horní části tlumiče sání pod horním
odnímatelným dílem tlumiče sání.